■
- 作者: Suzanne Reynolds
- 出版社/メーカー: Cambridge University Press
- 発売日: 2004/07/29
- メディア: ペーパーバック
- この商品を含むブログを見る
目次
- Introduction
- Part I Contexts for Reading
- Learning to read: the classics and the curriculum
- Reading and the trivium arts
- Part II Reading Practice
- Origins and mythologies: the invention of language and meaning
- Reading word by word 1: the role of the vernacular
- Reading word by word 2: grammatical and rhetorical approaches
- From words to the phrase: the problem of syntax
- Government: the theory and practice of grammatical concept
- Rival orders of syntax: vernacular, natural and artificial
- From the phrase to the text: grammatical and rhetorical approacehs again
- Naked intention: satire and a new kind of literal reading
- Literacy : a new model for the classical text in the Middle Age?
著者はバーミンガム大学で中世文学が専門。
名前見て、一瞬別のレイノルズ女史を連想したがよく見ると違った。
巻末註っていうのがねぇ。
参考文献はあるのでよろし。
中世の読書というかテクスト理解を扱う研究には、文献学からのアプローチと本書のような文学からのアプローチがある模様。
しかし、文学側からのアプローチは取り扱い注意ということで。
知っている範囲では、中世英文学からのテクスト解釈研究がかなり歴史的コンテクストから離れたことを言うことがあるみたい。特にチョーサリアンは要注意とのこと。
まあ、あくまで自分の史料に関係する範囲での話しですが。
本書はざーっと見た限りそういう危険性は低そうな。